Måndag 6 september 2010
Arkivet
Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
I en krönika i Hallands Nyheter höll Björn Gunnarsson ett försvarstal för Mircea Nitescu. VP kan dock avslöja att krönikören avlönas av kultur- och fritidsförvaltningens chef.
I lördagens nummer av HN har kulturjournalisten Björn Gunnarsson en krönika på kultursidan. Rubriken är ”Rapporten en partsinlaga”. I den går Gunnarsson till försvar för den hårt kritiserade chefen för kultur- och fritidsförvaltningen, Mircea Nitescu. Han anser att Nitescu blir mobbad och hyllar samtidigt honom för hans goda gärningar inom förvaltningen.
Varbergsposten kan dock avslöja att Björn Gunnarsson får arvode från kultur- och fritidsförvaltningen. Den 12 mars i år fick han ett arvode på 25 000 kronor minus skatt. Arvodet kommer från ett uppdrag han fått, att genomföra en kulturafton i författarinnan Herta Müllers namn.
Den som signerat beställaren är Mircea Nitescu.
Björn Gunnarsson var fåordig när VP ringde.

Är du opartisk i den här krönikan?
– Vad menar du med det?
Du avlönas ju av kultur- och fritidsförvaltningen.
– Gör jag det?
Ja, den 12 mars har du till exempel fått pengar därifrån?
– Det har du tagit reda på. Du är duktig journalist du lilla Tobias. Jag har ingen som helst lust att prata med dig om det här. Det måste du förstå.
VP har sökt Hallands Nyheters kulturredaktör Karin Holm för en kommentar, men hon har semester och har därför inte kunnat nås.

Tobias Sandblom
tobias.sandblom@varbergsposten.se   




Skriv kommentar om Nyheten
Ditt namn

Text

                                       
Kommentaren inte får vara kränkande eller stötande. Vi förbehåller oss rätten att redigera eller radera inlägg som inte följer reglerna. För att kunna publicera ditt inlägg måste du godkänna villkoren, läs dem i sin helhet via länken nedan.
Ja, jag accepterar villkoren.  Läs villkoren
Farbror Kalle
2010-07-28 11:31 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det känns bra att det finns åtminstone en journalist i Varberg som kan det där med undersökande journalistik och inte är rädd för att kartlägga sanningen. Jag syftar förstås på Tobias Sandblom.

Hur Hallands Nyheter ska agera nu blir intressant att se. Att kalla den oberoende revisionsrapporten för en "partsinlaga" är ju minst sagt skandalöst. Kanske rent av åtalbart?
Farbror Sven (dock inte A-sson!)
2010-07-28 11:42 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tack för att du tog upp detta. Jag har länge funderat över Björn Gunnarssons objektivitet vad gäller kulturchefen. Författaraftnar har existerat på biblioteket sedan urminnes tider. Det var först i och med Mircea Nitescus inträde på scenen, som Björn Gunnarsson fick uppdrag att hålla i dessa och därmed arvoderades av kommunen. Björn Gunnarsson har tidigare utmärkt sig i osmaklighet, jag tänker inte minst på hur han yttrat sig om kanslipersonalen på kultur & fritid. Han stannade inte ens vid fula insinuationer.

Och tack Tobias Sandblom för din grävande journalistik. Det är något som "storebror" skulle behöva lära sig. Jag hoppas att du återkommer i frågan, kanske får du tag i kulturredantören för en kommentar. Sedan Torbjörn Lundquist lämnade HN har standarden på granskningen av kommunen avsevärt försämrats. I mina ögon är granskning av våra makthavare en av medias främsta uppgifter. Så tack igen, Tobias!
tant elsa
2010-07-28 11:52 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
tack tobias, det var ju du som avslöjade skandalen med roger kardemark, tack.
Personal
2010-07-28 12:24 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tack Tobias för att du gör en riktig journalist jobb och avslöjar sanningen. Krönikan i lördags var en uppföljning på den smaklösa krönika den köpte Gunnarsson skrev förra sommaren där han hoppade på kanslipersonalen å de grövsta i ett av sina desperata försök att försvara sin vän och uppdragsgivare Nitescu. Det är väldigt osmakligt och HN borde verkligen ta sig en funderare på hur man kan låta en partisk frilansare skriva krönikor av detta slag. I framtiden borde HN överhuvudtaget inte ta in Gunnarsson då det är uppenbart att han går att köpa, så ingenting man läser skrivet av honom kan läsas utan att man funderar över opartiskheten.
Personal
2010-07-28 12:53 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vill korigera mig själv; jag säger inte att Gunnarsson är köpt. Däremot finns det frågetecken kring opartiskheten och det är de frågetecknet som alltid kommer finnas med framöver.
förtroendevald
2010-07-28 13:00 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Sant!
Blogger
2010-07-28 14:05 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Hej Personal! Hur var det med den förra kulturchefen? Hur fick ni bort henne så snabbt?
"En svensk tiger"
2010-07-28 14:34 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Utmärkt grävt Tobias, och bra publicerat Varbergs Posten! Verkligen undersökande journalistik, och att Ni dessutom granskar Ert eget fält. Det är ovanligt, men relevant. Fortsätt så! Tack för "nyheten"!
Förtroendevald
2010-07-28 16:03 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag delar Gretas uppfattning om att saklighet och objektivitet skall vara A och O.
Därom råder ingen som helst tvekan.
Sedan kan man välja vilken typ av relation man som politiker skall ha med andra politiker och tjänstemän.
En del tycker att relationen skall vara strikt professionell.
Själv tycker jag att människor inte skall fungera som robotar. Vi är ju sociala varelser.
Vi skall verka i en anda av samförstånd och absolut vara vänner med varandra.
Som politiker måste kan kunna skilja på person och sak. Efter ett stridbart sammanträde måste man kunna umgås som vänner.
Det samma gäller relationen mellan politiker och tjänstmän. det är en fördel om man kan verka i en kamratlig anda. Men man får för den skull aldrig tappa fokus på det man är satt att sköta.

Till Konsertföreningsmedlem.
Invändingen är fullt förståelig.
Dock finns det inget som hindrar att en kritiker, av vilket slag det månde vara, recenserar något som tjänstemän eller arrangörsföreningar svarar för.
Problemet uppstår först den dag ett ärende lyfts inför en nämnd för beslut. Medverkar den personen då i det beslutet så uppstår en allvarlig jävssituation.
För övrigt är det ju upp till konsertföreningsmedlemmen att själv bedöma nämnda skribents integritet.
Har han verkligen blivit en snällare skribent sedan han blev politiker?

Till Inte förtoendevald.
Kjell Jäverbo och Sven Andersson är mycket godare vänner än vad skenet ger vid handen.
Jäverbo lär visst vara den ende politiker som ringt upp Andersson på självaste julafton för att önska God Jul. Det du!
Kommunanställd
2010-07-28 16:42 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tack Tobias! Björn Gunnarsson har tyvärr kunnat utnyttja krönikörens möjlighet till eget tyckande och många gånger använt sin tunga till osaklighet, elakhet och direkta lögner. Kanslipersonalen på kultur och fritid kan väl känna att hut äntligen går hem. Det vore bra om Gunnarsson nu äntligen kunde drabbas av tunghäfta.
Deng
2010-07-28 21:26 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Doris Gunnarsson på H-N försökte flera ggr. att stoppa skrivandet om Roger Kardemark, dom hade en allians sins emellan. Ruttet.
Petter
2010-07-28 22:55 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tobias är ingen grävande journalist. Han drivs av egna motiv - varför han hatar Nitescu så svårt är oklart. Det Tobias gör är faktiskt att inkompetensförklara sig själv som journalist. En riktig journalist skulle aldrig slänga sin yrkesetik och opartiskhet över bord på det här sättet. Tobias har allvarligt skadat sin trovärdighet - hur ska vi läsare veta att det han skriver är korrekt återgivet eller präglas av hans personliga åsikter? Hans artikel är klumpiga insinuationer om korruption. I själva verket innehåller artikeln bara följande fakta: Björn Gunnarsson har gjort ett jobb och fått betalt för det. Att han sen retar upp alla dem som hatar Nitescu av olika skäl roar oss betraktare på så sätt att alla Nitescus belackare genast kommer krypande ut ur sina skrymslen för att vädra sin indignation över att någon har stake att säga emot dem. Heder åt Gunnarsson, löje åt Tobias som just begravt sina karriärmöjligheter i dagspressen. Snacka om att falla på eget grepp.
Farbror Kalle
2010-07-28 23:29 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Petter vet inte alls vad han talar om. Tobias Sandblom har på ett hedervärt sätt lagt fram fakta och inget annat. Vilka motiv signaturen Petter drivs av vill jag inte ens försöka gissa.
sliy
2010-07-28 23:57 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
ha, ni skulle bara veta vem petter är, du har gjort bort dig petter.
Snoken
2010-07-29 00:52 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vem är Petter?
Road
2010-07-29 09:00 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Fortsätt gräv Tobias och avslöja mer. Bra jobbat!
Petra
2010-07-29 10:09 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vem Petter är, är väl inte svårt att räkna ut. Den magsura stilen känns igen.
Snoken
2010-07-29 10:13 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Ge en ledtråd!
Snoken
2010-07-29 10:15 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Är det någon som har hästsvans?
Petra
2010-07-29 10:21 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Snoken. Vem har hästsvans?
Jätteroad
2010-07-29 10:22 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag vet att exempelvis Björn Gunnarsson har haft hästsvans. Den är kapad sedan något år.
Snoken
2010-07-29 10:29 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Har Petter haft hästsvans?
Petra
2010-07-29 10:36 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vilka motiv tror du Petter drivs av? Så kan du ju fundera över hästsvansen.
Snoken
2010-07-29 10:43 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tack Petra. Jag uppfattar ditt svar som att Petter haft hästvans.
Petra
2010-07-29 10:44 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det står för dig.
Snoken
2010-07-29 10:45 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Eller oss.
Petra
2010-07-29 11:01 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mja, det kan ju vara minst en till förutom han utan hästsvans som gynnas av Petters desperata inlägg. Petter talar om Nitescus belackare, dvs de som protesterar mot oegentligheter, dåligt ledarskap, oförmåga att hantera fackliga frågor, sammanblandning av angelägenheter som rör kommunen och privatklubben Rotary. Nitescus tillskyndare lär väl bara vara de som direkt gynnats av honom. Det är ju trots allt några stycken.
Petra
2010-07-29 11:01 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mja, det kan ju vara minst en till förutom han utan hästsvans som gynnas av Petters desperata inlägg. Petter talar om Nitescus belackare, dvs de som protesterar mot oegentligheter, dåligt ledarskap, oförmåga att hantera fackliga frågor, sammanblandning av angelägenheter som rör kommunen och privatklubben Rotary. Nitescus tillskyndare lär väl bara vara de som direkt gynnats av honom. Det är ju trots allt några stycken.
Erik
2010-07-29 11:01 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Skandaljournalistik.
Riktigt dålig kvällstidningsstil.
Artikeln insinuerar att Gunnarsson skulle vara köpt.
Att han gjort ett uppdrag för kommunen ett halvår tidigare, kan väl inte hindra honom från att skriva vad han tycker om utredningen. Ett riktigt lågvattenmärke av VP
Farbror Kalle
2010-07-29 11:09 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Hualigen! Det här är väl ändå inte samma "Erik" som den som yttrat sig om "Björn Gunnarssons partisinlaga"?
Farbror Sven
2010-07-29 11:15 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Självklart inte. Den här Erik låter mer som Petter. Petter-Niklas har man hört talas om med Petter-Erik, nä.
Också humorist
2010-07-29 11:17 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det är väl inte Sven Andersson som döljer sig bakom signaturen Farbror Sven?
Petra
2010-07-29 11:19 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Rätt märkligt med Björn Gunnarssons svar på Tobias Sandbloms två enkla frågor:

"Det har du tagit reda på. Du är duktig journalist du lilla Tobias. Jag har ingen som helst lust att prata med dig om det här. Det måste du förstå."

Om man har rent mjöl i påsen, borde det inte vara något problem att svara på två frågor.
Farbror Sven
2010-07-29 11:19 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nej, hualigen.
Snoken
2010-07-29 11:20 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Ja där tappade han ansiktet
Farbror Sven
2010-07-29 11:29 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det blir rörigt här med alla inblandade. Mitt Nej hualigen var svar till "Också humorist".
Farbror Sven (ej Andersson!)
2010-07-29 11:35 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Bara för att det inte ska uppstå någon sammanblandning med mig och Sven Andersson, vill jag klart understryka att det inte råder någon som helst tvekan om hans jävsituation med anledning av hans recenserande av kultur och fritids aktiviteter. Sven Anderssons omfångsrika slingrande i frågan irriterar mig, men det är en småsak i sammanhanget och därför inte lönt att lägga kruta på. I alla fall inte nu.
Farbror Sven
2010-07-29 11:37 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Krut. Gammal farbror, gamla fingrar, ynkligt tangentbord.
Erik
2010-07-29 11:42 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Hur kan han vara jävig om han inte är med i konsertföreningens styrelse som arrangerar konserter eller inte recenserar sina närmaste?
Om han är jävig som politiker då är ju varenda politiker på ett eller annat sätt jävig.
Vad är det för konstigt resonemang?
Jävig är man när man tjänar på en sak
Farbror Kalle
2010-07-29 11:44 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
"Jävig är man när man tjänar på en sak."

Menar du verkligen det, Erik? Gäller detta möjligen också Björn Gunnarsson?
Snoken
2010-07-29 11:45 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Helt rätt. Där är farbror Sven ute o seglar.
Erik
2010-07-29 11:46 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Absolut
Erik
2010-07-29 11:47 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag menar att Gunnarsson är jävig.
Men Snoken har i och för sig också rätt
Farbror Kalle
2010-07-29 11:49 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Erik.


"Absolut"? Nu menar du alltså plötsligt att Björn Gunnarsson är jävig. Det stämmer dåligt överens med ditt första inlägg.
Farbroro Oskar
2010-07-29 11:50 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nu rör ni till det. Andersson är inte jävig men Gunnarsson kan möjligen vara det - men inte helt säkert.
Farbror Sven
2010-07-29 11:53 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
"Jävig är man när man tjänar på en sak."

Till Erik den andre, Farbror Oskar och Snoken:

Det absolut största förtjänsten för en politiker i kultur och fritid är inte gaget från en tidning, det är faktiskt oväsentligt i sammanhanget, det är den möjliga förtjänst man kan ge sig genom att hävda att man har åstadkommit ett bra arrangemang för skattebetalarnas pengar.

Att i media själv sitta och skrodera om utomordentliga arrangemang är synnerligen riskfyllt, om man själv står som ansvarig för dem. Det kan tära på trovärdigheten.

Jag har med detta INTE sagt att arrangemangen är dåliga. Jag säger att en neutral person ska recensera.
Erik
2010-07-29 11:54 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nu är jag inte med.
Erik
2010-07-29 11:55 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det gäller Farbror Kalles inlägg.
Farbror Sven
2010-07-29 11:56 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Erik, det är inte konsertföreningens styrelse som är ansvarig för Musik i Kattegatt. Det är kultur och fritid, dvs de politiker av vilka Sven Andersson är en.
Farbror Oskar
2010-07-29 11:57 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Skulle Andersson skrodera för att nämnden genomfört den omskrivna musikfestivalen?
I så fall får han ju skämmas i år för att den blev inställd.
Nu får de andra farbröderna ta o lugna ner sig.
Snoken
2010-07-29 12:00 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Ja milde tid vilket korkat resonemang.
man tar sig för pannan.
Erik
2010-07-29 12:01 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Ja herre gud
tant elin
2010-07-29 12:04 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Skärpning!
Vad är det som är viktigt att belysa:
Anderssons musikrecensioner, Gunnarssons krönikor eller Nitescus skojerier?
Farbror Sven
2010-07-29 12:05 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Farbror Oskar är tydligen inte insatt i frågan. Sven Andersson har ALLTID recenserat Musik i Kattegatt och även dess föregångare som jag vill minnas kallades Kammarmusikfestivalen. Det var i och med sitt inträde som politiker i kultur och fritid som jäv uppstod.
Farbror Sven
2010-07-29 12:06 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Och som jag sa redan när jag kort nämnde frågan:

Sven Anderssons omfångsrika slingrande i frågan irriterar mig, men det är en småsak i sammanhanget och därför inte lönt att lägga kruta på. I alla fall inte nu.
Farbror Kalle
2010-07-29 12:16 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Erik.

Jaså, du är inte med? Jo, så här är det:

Först protesterar du mot att Björn Gunnarsson skulle vara "köpt".

Sedan säger du att man är jävig när man tjänar på en sak.

Slutligen säger du att Björn Gunnarsson är jävig.

Hur ska du ha det egentligen?
Petra
2010-07-29 12:18 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag tycker Roland Nilsson hade ett mycket bra svar till Björn Gunnarsson i dagens Fria Ord i HN.

Jag har inte fullt ut tänkt på hur illa det är ställt med Björn Gunnarssons skriverier. Bara det här med att "rensa ut" människor vore illa nog.
Farbror Kalle
2010-07-29 12:19 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Tant Elin.

Självfallet är det "Nitescus skojerier", som du kallar dem, som är viktigast. Det bör vi absolut inte glömma.
Farbror Kalle
2010-07-29 12:27 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Petra.

Jag tycker också att Roland Nilssons inlägg var bra. Men han får säkert ett pompöst, dumdrygt och högeligen arrogant svar av Björn Gunnarsson i morgondagens HN.
Petra
2010-07-29 12:30 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nitescus skojerier verkar vara välkända, även högt uppe i kommunledningen. Och då tänker jag inte på hans brister som chef för en offentlig verksamhet. När jag följer inläggen här ser jag att du farbror Kalle klart och tydligt påvisat allt fuffens med falska papper, fiol och piano. Man häpnar över hur godtrogna politiker är. Nu finns det skäl att häpna över Sven Andersson också. Visste han inte vad det var för instrument Nitescu skulle testas på.
Petra
2010-07-29 12:31 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Då hoppas jag att Roland Nilsson inte ger sig.
Fd juridikstuderande
2010-07-29 12:32 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mina damer och herrar!
Fakta är som följer.
Andersson är inte jävig.
Gunnarsson är inte heller jävig även om hans inlägg med viss tvekan kan betraktas som en partsinlaga.
Det torde sålunda vara tveksamt ifall signaturen Förtroendevalds påstående är rättvisande.
Avtalet mellan Niteschu och Kommunen är (dessvärre?) inte olagligt.
Kommunjuristen torde kunna reda ut begreppen ytterligare.
Också tant
2010-07-29 12:39 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag tror att det var så att Andersson skulle höra om han kunde spela fiol eller inte.
Det där med piano i det så kallade betyget kom mycket senare.
Det var synd att inte betyget kom tidigare. Då hade Hn bett honom spela piano för Andersson i stället. Hur hade det gått då?
Men då hade han väl hittat en anledning till att inte spela alls.
Politisk Vilde
2010-07-29 12:40 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Undersökande journalistik är man inte bortskämd med så tack Tobias!
Det är lite som en dokusåpa i lilla varberg*L*
Vill man gräva så finns det hur mycket som helst att hitta, om man vill alltså..
Petra
2010-07-29 12:41 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till fd juridikstuderande

Vad gäller Sven Andersson får du kalla det vad du vill. Jag kallar det olämpligt.

Vad gäller Björn Gunnarsson får du också kalla det vad du vill. Jag kallar det osmakligt.

Vad gäller Mircea Nitescu kallar jag det i så fall både egendomligt och beklagligt.
Erik
2010-07-29 12:41 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Man får väl tycka vvad man vill.
Petra
2010-07-29 12:45 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Också en tant

Tack för svaret. Men lättlurade, det är de i alla fall. Jag minns det första reportaget om Nitescu. Det kom något år efter hans anställdning i Varberg. HN skrev om passet och underligheter omkring detta. Så det har verkligen varit en lång och utdragen process.
Petra
2010-07-29 12:45 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Erik: Just det!
Lennart
2010-07-29 12:45 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vad Petra anser är totalt ointressant. Det är fakta som räknas.
Farbror Kalle
2010-07-29 12:49 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Petra:

Nej, det visste Sven Andersson inte. Ingen annan heller. Det verkar som om ingen i kommunledningen eller kultur- och fritidsnämnden läste igenom papperet från Musikkonservatoriet i Bukarest när Mircea Nitescu sökte tjänsten i Varberg, eller i varje fall inte uppmärksammade att det genomgående står "instrument piano" där.

För jo då: ett papper finns. Men det är inte stämplat, inte underskrivet och överhuvudtaget ingen giltig handling enligt Högskoleverket. Det är bara en uppräkning av ämnen under en fyraårig utbildning och det gäller en Corneliu Nitescu.
Snoken
2010-07-29 12:49 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Ja Petra var nog den enda som visste hela sanningen från början, alla andra var lättlurade, framför allt politikerna eftersom de är politiker.
Farbror Sven
2010-07-29 12:50 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Sven Anderssons recenserande är definitivt ett lojalitetsproblem. Två stolar, två lojaliteter.
Erik
2010-07-29 12:52 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag tror att det är i kommunhuset man anställer folk och inte i nämnderna.
Snoken
2010-07-29 12:54 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
vadå han sköter väl bara sitt jobb. Löjligt gnäll
tala om surgubbe.
Petra
2010-07-29 12:55 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag vet inte hur väl orienterad Snoken är. Men Kaj Berntsson har varit välorienterad och har både länge och förgäves försökt föra fram fakta till kommunledningen. Detta har han fått mycket smutskastning för, till och med av HN:s ledarskribent.
Farbror Kalle
2010-07-29 12:55 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till f d juridikstuderande.

Jag tror du har fel. En god vän till mig som är chef över att 100-tal personer och dagligen sysslar med att skriva avtal påstår bestämt att ett anställningsavtal som vilar på falsk grund inte gäller.

Tänk dig till exempel att man plötsligt upptäcker att en person som jobbat som läkare i flera år saknar läkarutbildning. Sådant har faktiskt hänt. Vad tror du händer då?
Snoken
2010-07-29 12:58 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det var väl inte som fiolspelare han skulle jobba?
Farbror Kalle
2010-07-29 13:07 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Snoken.

Nej, inte som fiolspelare. Inte som pianist heller. Utan som kultur- och fritidschef. Därvidlag torde ett (äkta) betyg från ett musikkonservatorium ha en viss relevans.
E.K.
2010-07-29 13:09 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det viktigaste är att han sköter sitt jobb och det har han ju absolut gjort.
Han har städat upp och fixat till det här i stan.
Snoken
2010-07-29 13:11 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jamen han ska väl inte spela på jobbet?
han har gjort en del bra saker i stan med konsten biblioteket och ishallen och annat.
Farbror Kalle
2010-07-29 13:23 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
E.K. och Snoken fattar tydligen inte alls det allvarliga i att någon har fått en tjänst på falsk grund.

Hur pass bra arbete kultur- och fritidschefen har uträttat under sina år i Varberg råder det för övrigt delade meningar om.
E.K.
2010-07-29 13:26 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag förstår nog mer än vad Farbror Kalle tror.
Chefen har ju rört om ordentligt i det stillastående och fått saker och ting att hända.
Sedan finns det avundsjuka människor som inte klarar av det.
Snoken
2010-07-29 13:29 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Den svenska avundsjukan i den svenska ankdammen.
Kulturkonsument
2010-07-29 13:41 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vi kan nog utgå från att Nitescu inte fått arbetet utan sina falska handlingar. Han kom från en kommunal tjänst i lilla Svenljunga som kanslichef med uppgifter som en kommunsekreterare gör i Varberg. Dessförinnan var han diskare.

Att han rört till det här i Varberg råder det ingen tvekan om. Vad som gagnat kulturen kan man diskutera. Det mesta av vad han tillskrivs äran av
fanns redan. Han har fått en större budget att röra sig med och kunde avpollettera en ideellt arbetande förening i konsthallen. Det var bra att inte behöva förlita sig på ideella krafter.

Vari ligger avundsjukan EK och Snoken?
Kulturkonsument
2010-07-29 13:42 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Eller kanske snarare restaurangarbetare.
E.K.
2010-07-29 13:43 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Att det äntligen kom en handlingskraftig person och städade upp i byket passade inte lättingarna.
E.K.
2010-07-29 13:46 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Se den varbergska snobbismen.
Det är tydligen inte fint nog att vara restaurangarbetare, att komma till Svedala med två tomma händer och jobba medans man skaffar kompletterande kunskaper.
Fy, fy!
E.K.
2010-07-29 13:47 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Medans de nya moderaterna har blivit arbetarvänliga så tycks de nya sossarna ha blivit arbetarfientliga.
Snoken
2010-07-29 13:50 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
EK
Ett sanningens ord i rättan tid
Farbror Sven
2010-07-29 13:53 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nitescu är kanske en riktigt bra kulturarbetare, vem vet, men nu handlar det om att leda och ansvara för en kommunal förvaltning och den uppgiften har Nitescu sig vara olämplig för. Jag tar mig friheten att hämta följande uppgifter från Petra:

Oegentligheter (= undermålig bokföring, min anmärkning)
Dåligt ledarskap
Oförmåga att hantera fackliga frågor
Sammanblandning av angelägenheter som rör kommunen och privatklubben Rotary

Det löpande arbetet sköter underställd personal. Men det är just chefsuppgifterna som Nitescu inte klarar. Trots att han fått mycket stor assistans av både personalchef och ekonomichef.
E.K.
2010-07-29 13:56 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Men det här är ju till stor del sånt som är historia.
Nu gäller det att vara positiv och blicka framåt.
Passar det inte omgivningen så kan man ju alltid byta jobb.
Snoken
2010-07-29 13:58 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Alldeles för mycket gnäll
Petter
2010-07-29 14:04 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Farbror Sven
2010-07-29 14:04 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag hoppas att f d juridikstuderande snart kan svara på Farbror Kalles fråga vad som händer när man upptäcker att en person som jobbat som läkare i flera år saknar läkarutbildning.
Farbror Kalle
2010-07-29 14:09 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Vem har påstått att det inte är fint nog att vara restaurangarbetare eller komma till Svedala med två tomma händer, osv? Inte signaturen Kulturkonsument i alla fall.
Snoken
2010-07-29 14:11 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jo jo men
snoken
2010-07-29 14:11 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
klar antydning!
Kulturkonsument
2010-07-29 14:13 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag tror att EK fortfarande inte förstår. Det handlar inte om snobbism. När man tillskansar sig ett jobb på falska papper, är det andra sökande som ratats i en urvalsprocess vid rekryteringen. Vi vet inte hur många välmeriterade kandidater som Nitescu ”slog ut” med sitt papper från ett musikkonservatorium.
Kulturkonsument
2010-07-29 14:17 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Och Snoken, jag antyder ingenting. Jag tycker inte det är varken fint eller ofint att vara diskare, eller kultur- och fritidschef heller för den delen.
E.K.
2010-07-29 14:19 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
För det första var det inte för spelet han fick jobbet och för det andra är frågan om betygen inte utredd än. Tidningen har ju ringt till skolan i Rumänien och fått reda på att Nitescu var där på en återträff. Det finns säkert hel självklara förklaringar till allt.
Det viktigaste är ändå att han fått fart på mycket här i stan. man ska vara rättvis.
Snoken
2010-07-29 14:20 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Kult-ko.
Nämn inte diskandet då!
Farbror Sven
2010-07-29 14:23 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nitescu påstår att han varit i Rumänien och hämtat ut sitt betyg. Han har också sagt att han inte tänker överlämna det till kommunen.
Kulturkonsument
2010-07-29 14:23 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Varför ska jag inte nämna diskandet. Det gjorde han ju själv i sin ansökan.
Farbror Kalle
2010-07-29 14:24 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag förstår att F d juridikstuderande inte kan eller vill svara på frågan om vad som händer med läkaren utan läkarutbildning. Juridikstudenten klarade nog inte tentorna i avtalsrätt.

Jag kan svara i stället: Läkaren utan läkarutbildning får sparken. Omgående.

Det hjälper inte ens om han eller hon har gjort ett bra jobb. Det finns faktiskt läkare utan utbildning som har lyckats med det. De får sparken i alla fall.
Farbror Kalle
2010-07-29 14:26 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Kanske blir "läkaren" t o m åtalad för bedrägeri eller urkundsförfalskning. Inte vet jag. Jag är varken jurist eller före detta juridikstuderande.
E.T.
2010-07-29 14:31 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mircea Nitescu är en man med integritet!
E.K.
2010-07-29 14:32 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Liksom Björn Gunnarsson
Petra
2010-07-29 14:34 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Yttrat av en utomjording
E.K.
2010-07-29 14:39 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Är inte Petra en ruin?
Farbror Kalle
2010-07-29 14:43 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Det är helt riktigt att Mircea Nitescu varit i Rumänien på återträff. Han HAR faktiskt gått på samma musikkonservatorium som Corneliu Nitescu.

Återträffen var ett 30-årsjubileum som firades 2007, vilket innebär att M N examinerades 1977.

Corneliu Nitescu, däremot, ska enligt papperet som M N visade upp för Varbergs kommun (men som inte är något betyg) ha avslutat en fyraårig utbildning (med piano som instrument) 1978.

Jag har ingen aning om vilken utbildning Mircea N fick på denna skola. Kanske en ettårig utbildning på fiol? Hade det i så fall inte räckt med att visa upp ett papper på den utbildningen för Varbergs kommun?

Inte heller den representant för musikkonservatoriet som både Tobias Sandblom och Fredrik Nyberg på Hallands Nyheter talat med kunde berätta vilken utbildning M N fått där. Hon mindes inte! Men det måste väl för tusan finnas papper på sådant på skolan?

Hon bekräftade också Mirca Nitescus påstående att namn används på olika sätt i olika länder. Till Tobias Sandblom sade hon att Nitescu är ett ovanligt namn i Rumänien, vilket dock inte är sant. Enbart i Sverige finns det 13 Nitescu och i Rumänien lär det handla om runt en miljon.
Farbror Kalle
2010-07-29 14:47 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till kulturkonsument.

När Mircea Nitescu sökte tjänsten som kultur- och fritidschef i Varberg fick han den i konkurrens med 31 eller 33 andra sökande (jag minns inte det exakta antalet) varav flera var mycket välmeriterade.
M.N.
2010-07-29 14:50 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag förstår inte att ni orkar ägna en hel dag åt att diskuter............
Farbror Sven (dock inte A-sson)
2010-07-29 14:50 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Tack för dina uttömmande svar som i sanning belyser hela skandalen Nitescu. Vad mer finns att tillägga? Jag gissar att det är bl a dessa fakta som Kaj Berntsson presenterat för kommunledningen men istället blivit misskrediterad.
Erik
2010-07-29 14:54 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nja saken är nog inte riktigt utredd än.
Nu gäller det att gå vidare och tänka positivt.
Snoken
2010-07-29 14:56 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
ja skit samma
Kulturkonsument
2010-07-29 15:06 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Farbror Kalle, vet du om dessa fakta är kända av kommunledningen (politiker och/eller tjänstemän)? Sedan när i så fall? Det är mycket bekymrande att åtgärder inte vidtas. Nu omfattas inte kulturchefen av LAS, men för en vanlig anställd krävs att åtgärder vidtas inom en viss tid efter det att arbetsgivaren fått kunskap om förhållandena.

Jag är mycket tacksam för denna diskussion. De som inte orkar läsa har alla möjligheter att låta bli.
Farbror Kalle
2010-07-29 15:22 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Kulturkonsument.

Ja, jag tror att kommunledningen har känt till det här ett bra tag. Åtminstone sedan Kaj Berntsson upplyste den om det, vilket väl var någon gång förra året. Kaj B vet både allt detta och mer därtill.
Farbror Kalle
2010-07-29 15:28 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Till Kulturkonsument.

Jag har diskuterat detta med Kaj Berntsson. Enligt honom var kommunledningen mycket ointresserad av de fakta han hade att komma med, till och med sådant som var mycket lätt att kolla bara genom att läsa igenom papper som fanns (och finns) på kommunkansliet.

Det är svårt att förstå varför man så länge har valt att blunda för uppenbara fakta.
Farbror Kalle
2010-07-29 15:30 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Kaj Berntsson talade både med kommundirektören och med politikerkolleger.
Kulturkonsument
2010-07-29 15:33 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Nu börjat omfånget av denna skandal att bli tydligt. Det är fler än ett huvud som borde rulla. Nämndens ordförande har gjort sig helt omöjlig, men där finns fler, möjligen hela nämnden.

Men jag tänker också på kommundirektören även om hon knappast har något egenintresse av att mörka. Hon är ju relativt färsk i sin befattning. Men bakom henne står politiker. Namnet Gösta Bergenheim poppar direkt upp som kommunens högsta ansvariga och väl avlönade politiker. Jana Nilsson har inte heller agerat, han torde väl också ha varit informerad, om inte annat så genom sin partikollega Kaj.

Detta är inget annat än en ren och skär skandal. Tack och lov att det finns människor som bryr sig, tack Farbror Kalle.
Kulturkomsument
2010-07-29 15:34 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag såg inte ditt förra inlägg, innan jag la in mitt.

Och tack, Kaj. Synd att du inte deltar i debatten här.
Kulturkonsument
2010-07-29 15:39 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Du skriver att det är svårt att förstå, varför kommunledningen (politiker och tjänstemän) agerat som de gjort. Men de har väl helt enkelt velat undvika en skandal, en skandal som i och med deras förhalande bara blir större. Min egen uppfattning är att vi har en svag kommundirektör, så hon kanske inte ska klandras alls. Hon är ju ett redskap åt politiker.

Egentligen saknar jag ord efter allt som framkommit idag, men SKANDAL är det minsta man kan säga.
Snoken
2010-07-29 16:11 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Överdriv inte!
Farbror Kalle
2010-07-29 16:21 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag tror inte att kommundirektören är svag som person eller yrkesmänniska, men hennes position är oerhört känslig. Som kommunens högsta tjänsteman ska hon vara ett stöd för förvaltningscheferna. Därför kan hon knappast kritisera en enskild förvaltningschef offentligt. Men vi vet ju inte vad som har skett bakom stängda dörrar.

Dessutom: hur hög tjänsteställning kommundirektören än har, så är hon underställd politikerna. De är hennes arbetsgivare.

Och vi väljare är politikernas arbetsgivare - eller de förtroendevaldas, som flera av dem gärna kallar sig. Därför är det mycket viktigt att vi röstar fram dem som vi har förtroende för och inga andra.

Ja, jag tror att kommunen mörkade av rädsla för en ny stor skandal, särskilt under ett valår. Nu slumpade det sig dock så olyckligt att revisionsrapporten kom vid sämsta tänkbara tidpunkt: bara tio - elva veckor före valdagen. Och detta innebär att "affären Nitescu", om den inte löses mycket snabbt, kan bli en stor lokal valfråga i Varberg.

Det var väl knappast det som var avsikten med att välja passiviteten som strategi.
Kulturkonsument
2010-07-29 18:32 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Överdriv inte? Det är fruktansvärt upprörande hur man hanterat de uppgifter som farbror Kalle berättat om. Det är inget annat än en stor skandal att kommunens högsta politiker Gösta Bergenheim mörkar kulturchefens bedrägerier av rent partitaktiska skäl, allt medan större delen av kanslipersonalen utsätts för ett fortsatt lidande och tvingas arbeta under hot från sin chef. Det är en total brist på ansvar och Gösta Bergenheim har sjunkit som en gråsten i förtroende. Det är också värt att klandra Jana Nilsson, som inte tagit sin roll som oppositionsråd på större allvar i det här ärendet.
Upplysning
2010-07-29 18:33 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Gösta Bergenheim (M)
Jana Nilsson (S)
Kulturkonsument
2010-07-29 18:38 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mitt svar var till Snoken, om det inte framgick klart.
Karl-Erik
2010-07-29 19:36 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Med stigande irritation har jag också läst om vad som pågår i kulisserna. Visst är det relevant att använda ordet skandal i sammanhanget. Vilken ynkedom av kommunens högsta politiker.
LSD
2010-07-30 11:14 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Mirceas anförvalter på denna sida torde bestå av de som har mycket själva att förlora på att han och hans tvivelaktiga metoder försvinner för kommunen. Att påstå att revissionen är felaktig är rent ut sagt oförskämt.
Arif Erkonukseven
2010-08-05 19:03 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Jag läste alla komentarerna. Synd att ni inte kan skriva era namn och stå bakom vad ni tycker. Varför är Svenskar är så blyga, eller rädda, sluta le på folks ansikte snacka bakom. Säg vad ni tycker, Rakt ut så folk kan rätta sina feel...(Kaj Berntsson och Roland Nillson är undantag)
Det var bara en negativ kommentar mot Tobias från nån som kalla sig Petter. Petter eller vem du är. Vad inte rädd Sverige är en Demokratisk land. Med Ytrande frihet. Det betydet att du har rätt och säga och komentera vad du tycker. Jag tror inte nån i Sverige ska jaga dig och slå dig för att du har sagt vad du tycker.
Till Björn Min Vän du försvarade feel man på feel sätt. Tyvär Folk är inte Dumma, De ska läsa och gå på dina berättelser. Björn Gunnarsson Jag har ringt till dig och bjudit till Restaurang Campus Om du läser detta Jag ber dig Kom till mig Jag ska berätta mina historier vad jag går igenom vilka motgångar jag har hur jag diskrimineras. Om du vill kämpa för Rättvisa. Kom. Det är inte lätt för mig lyckas i Varberg. Men Jag har inte pengar betala nåt arvode till dig så du vet. Mircea kan betala självklart det är ju inte hans Pengar.
Ursäkta om Jag störde någon.
Vänliga hälsningar
Arif Erkonukseven.
Per Hanson
2010-08-10 16:58 
ang: Krönikör avlönas av kulturförvaltningen
Intressant upplysning, men ej förvånande. Att köpa lojalitet är en klassisk härskarknep.

Det är illa nog att Nitescu inte verkar tar granskingsrapporten på allvar, men än värre är det när hans "skyddsänglar" också vill förringa den samma. Borde inte förvaltningens och dess personals väl och ve vara viktigare än att hålla Nitescu bakom ryggen?

Granskingsrapporten och Nitescus egenartade skrivelse där han kritiserar den samma finns upplaggd på 7-härad.nu.

Nyheten Publicerades av
Conny Bengtsson

2010-08-10 16:58

Tipsa en vän om Nyheten
Vännens E-mail
Din E-mail  
     
   Användarlogin                             Utgivare: Roger Thilander. Allt material på Varbergsposten.se är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.
                                                                                                                                                              Producerad av Mindstone
Annonser: